هزینه‌ها و درآمدهای بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه است
هزینه‌ها و درآمدهای بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه است
رییس‌جمهور گفت: مسئله بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که مشکل ایجاد می‌کردند را در برنامه داشتیم؛ از اول امسال برنامه بانک مرکزی و دولت این بوده است که بانک‌ها را بتوانیم تعیین تکلیف کنیم.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ضمن حضور در مجلس شورای اسلامی و با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ در سخنانی اظهار کرد: امروز برای من توفیقی است که بودجه ۱۴۰۳ را رسماً به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنم؛ خداوند به ما توفیق داد که با بودجه سال ۱۴۰۲ دولت که با همکاری همه بخش‌ها به ویژه مجلس شورای اسلامی شکل گرفت، تلاش شد تا با ارتقای قانون، به رشد اقتصادی، رشد تولید و مهار تورم بیانجامد.

وی‌افزود: ملت بزرگ ایران، بسیاری از توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان را ناکام گذاشت؛ ضمن آنکه دولت و همه دستگاه‌ها موفق شدند گام دیگری در جهت رشد اقتصادی در جهت نزدیک‌شدن کشور به قله بردارند. رییس‌جمهور تاکید کرد: من در این مجلس لازم است آنچه که موجب تأسف همه امت اسلامی و تأسف همه بشریت شده است که ظلم به مردم مظلوم و مقتدر فلسطین است را یادآوری کنم.

ملت‌ها به پا خاسته‌اند و حقوق بشر را فریاد می‌زنند

رییس‌جمهور در این باره ادامه داد: لازم است شهادت ۶۵۰۰ کودک را یادآوری کنم؛ به خاک و خون کشیده‌شدن زنان و مردان مجاهد و مقاوم فلسطین را یادآوری کنم و به ارواح شهدا درود بفرستم و بگویم آنچه که از نسل‌کشی و جنایات و کودک‌کشی در غزه صورت می‌گیرد، باعث تأسف بشریت است و تأسف‌ بارتر آن است که حامیان این رژیم کسانی هستند که مدعیان حقوق بشر هستند.

رییسی تاکید کرد: آن‌ها چگونه می‌توانند در مقابل خدا، وجدان و تاریخ پاسخگو باشند. تأسف‌بارتر اینکه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که متکفل دفاع از مظلوم هستند، در مقابل نظام سلطه و آمریکا کارآمدی خود را از دست داده‌اند؛ این‌ها همه باعث تأسف بشریت است؛ اما ناامید نیستیم. رییس‌جمهور گفت: ملت‌ها به پا خاسته‌اند و حقوق بشر را فریاد می‌زنند و اجرای عدالت را فریاد می‌زنند و نظم نوین بر جهان را فریاد می‌زنند.

وی گفت: باور داریم شهادت زنان و کودکان فلسطینی به حکومت جعلی رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد و ان‌شاءالله به زودی شاهد پیروزی فلسطینیان خواهیم بود. وی با گرامیداشت یاد شهید مدرس، افزود: شهید بزرگوار نماینده واقعی مردم بود؛ شهید مدرس نماینده‌ای در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی بود که الگویی برای همه نمایندگان و مسؤولان و دست‌اندرکاران است.

برای دولت مهم است که قوانین، ذیل برنامه ششم و هفتم اجرایی شوند

رییس‌جمهور با اشاره به بودجه ۱۴۰۲ گفت: تمام تلاش دولت و همکاران من در سراسر کشور بر اجرای قانون بودجه بوده است؛ برای دولت مهم است که قوانین ذیل برنامه ششم و هفتم اجرایی شوند. رییسی تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌ها در رابطه با هزینه‌ها و درآمدها دیده شود.

وی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در تصویب قانون برنامه هفتم، اظهار کرد: ان‌شاءالله پس از تصویب قانون توسط شورای نگهبان، این برنامه بتواند به عنوان برنامه کشور در جهت توسعه همه‌جانبه کشور تأثیر گذار باشد. رییس‌جمهور تاکید کرد: بنای دولت اجرای برنامه است و بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است؛ تلاش شده در این بودجه بسیاری از ناترازی‌هایی که امروز موجب رنج همگان است، تراز شوند.

رییسی افزود: در شش ماهه دوم دولت با کسری بودجه ۴۸۰ همت مواجه بود اما با کسب درآمد و نه با استقراض از بانک ملی این کسری بودجه جبران شد. رییس‌جمهور گفت: رشد اقتصادی یک زمانی ۰٫۴ و ۰٫۷ و یک درصد بود که در واقع می‌توان گفت، عملاً رشد اقتصادی نداشتیم و این رشد و آنچه که بود، مورد انتظار نبوده است اما در اولین سال [از دولت سیزدهم] رشد اقتصادی به ۴.۴ درصد رسید. وی افزود: در عین حالی که در ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۴ درصد را داشتیم.

رییسی ادامه داد: در بودجه تلاش شده که کسری نباشد و این موضوع با همکاری مجلس و دولت صورت گرفت؛ لذا تلاش شد که بین هزینه‌ها و درآمدها ناترازی نباشد؛ موضوعی که برای ۱۴۰۲ انجام شد و ادامه خواهد یافت. رییس‌جمهور تاکید کرد: در رشد نقدینگی که موجب تورم می‌شود، شاهدیم که این رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسیده است و قرار است همچنان کاهش یابد.

بانک‌ها یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف‌شدن هستند

رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: ضمن رفع کسر بودجه و کنترل رشد نقدینگی، کنترل نا ترازی بانک‌ها و ضرورت انضباط مالی و بانکی را داشتیم؛ در عین حال مسئله بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که مشکل ایجاد می‌کردند را در برنامه داشتیم؛ از اول امسال برنامه بانک مرکزی و دولت این بوده است که بانک‌ها را بتوانیم تعیین وضعیت کنیم.

رییسی اضافه کرد: این بانک‌ها یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف‌شدن هستند و آنچه که تعیین تکلیف شود را ابلاغ می‌کنیم؛ به مردم هم اعلام کردیم که هیچ نگران نباشند زیرا تلاش دولت برای انضباط‌بخشی است و هیچ سهامداری و سپرده‌گذاری دچار مشکل نخواهد شد.

وی ادامه داد: این وضعیت ناترازی بانکی باید اصلاح شود زیرا همه این‌ها موجب تورم می‌شوند؛ لذا وقتی عوامل تورم‌زا کنترل شوند، شاهد کاهش تورم خواهیم بود. رییس قوه اجرایی ادامه داد: هم‌اکنون تورم ماهانه ۲/۲ درصد است و تورم سالانه و تورم نقطه، کاهشی شده است؛ لذا اگر انضباط مالی و توجه به درآمدها و هزینه‌ها کامل انجام شود، ما شاهد کاهش تورم خواهیم بود تا آنچه که مورد امر رهبری معظم انقلاب و خواست مردم عزیزمان است، محقق شود.

رییسی تاکید کرد: تمام تلاش دولت این است که سرمایه‌ها را بتوانیم به سمت تولید هدایت کنیم و این موضوع، قابل گزارش است که چه میزان از نقدینگی به سمت تولید رفته است و موجب رشد ماشین‌آلات و ابزار تولید شده است؛ بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد گردانه تولید شده‌اند.

واگذاری یک واحد تولیدی، تازه اول کار دولت است

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی افزود: در اقتصاد مقاومتی، تولید مسئله اول است. ضمن آنکه تولید، شعار سال بوده و محور کار در دولت و مجلس است؛ لذا همه تلاش‌ها بر این است که تولیدکننده با مشکل مواجه نشود برای تولید قانون باید موانع رفع تولید اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ و قوانینی از این دست اجرایی شوند؛ هر چند اصل ۴۴ یک قانون درستی است که تصویب شده اما در اجرا مشکلاتی داشتیم.

رییس‌جمهور گفت: در خصوصی‌سازی شاهد بودیم سرمایه‌گذار و کارآفرین، واحدی را تحویل می‌گرفت که باید گفت بخش اصلی قضیه عبارت است از توانمندسازی سرمایه‌گذار و کارآفرین زیرا وقتی که واحد واگذار شد، نباید رها شود و این واگذاری، تازه اول کار دولت است و پایان کار نیست؛ کار دولت که قبلاً به شکل تصدی‌گری بود، اکنون باید به شکل توانمندسازی باشد تا دچار وقفه نشویم.

رییسی افزود: تصویب قانون اصل ۴۴ در سال ۸۴ کار درستی بود و بنای دولت آن است که آن قانون، درست اجرا شود. وی در خصوص مولدسازی هم گفت: موضوع مولدسازی‌ها را در نسبت ۶ برنامه توسعه داشتیم که تاکید بر مولدسازی بوده است؛ ضمن آنکه در بودجه‌های سنواتی هم بر آن تاکید می‌شده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: آئین‌نامه مولدسازی، روش اجرای صحیح و دقیق قانونی است که مجلس گذاشته است و اصل قانون را در بودجه سنواتی و در برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم و ششم گذاشته شده و دولت‌های قبلی مکلف شده بودند آن را اجرا کنند اما هیچ دولتی، درآمدی از این جهات نداشته است که این موضوع با شجاعت خاصی بررسی شد و دیدیم که این روش اجرای قانون که در مجلس گذاشته شده است، اکنون در حال فعال‌شدن است و در استان‌ها و در مرکز کشور در حال اجرا است.

رییس‌جمهور با اشاره به عزم دولت در مبارزه با فقر اظهار کرد: مبارزه با فقر مطلق و فاصله طبقاتی، در دولت پیگیری می‌شود و گام‌هایی که برداشته شده، چه در قوانین تصویب شده و چه در اجرای میدانی، حتماً به کاهش فاصله طبقاتی خواهد انجامید.

رییسی در ادامه سخنان خود خطاب به وکلای ملت گفت: نمایندگان محترم در حوزه‌های انتخابیه خود شاهد هستید که کشور به کارگاهی تولیدی در بخش‌های مختلف آب، گاز، کشاورزی، صنعت و معدن تبدیل شده است؛ در نتیجه شاهدیم که کار و تلاش بسیاری صورت می‌گیرد. وی‌افزود: در بعضی از شهرها که وارد می‌شویم، دیده‌ایم که در گذشته فقط در مثلاً چهار جبهه، کاری صورت می‌گرفت اما در سفرهای بعدی، این تعداد به ۱۵۴ جبهه کاری رسیده است.

رییسی گفت: وزیر نیرو گفته بود که تلاش می‌کنیم ناترازی برق را جبران کنیم؛ از ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق، ۸۰۰۰ مگاوات ناترازی جبران شده است و برای رفع تنش‌های آبی تلاش می‌شود؛ از سویی به صنایع هم گفته‌ایم که از برق خانگی جدا شود و خودشان، برق مستقل تولید کنند؛ موضوعی که در سفر به اصفهان و در صنایع آنجا شاهدش بودیم. وی ادامه داد: صنایع در حال ایجاد برق هستند؛ ضمن آنکه در بخش تولید برق تجدیدپذیر هم تلاش‌هایی صورت گرفته است.

رییس قوه اجرایی تاکید کرد: ما در میدان هستیم و کارهایی در میدان باید مورد توجه قرار بگیرد و در حال انجام است؛ پیشرفت کشور یک اتفاق نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و همگان برای پیشرفت باید تلاش کنیم زیرا ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت از سوی خداوند متعال به ما عطا شده است و باید ظرفیت‌ها از بالقوه به بالفعل برسند و مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

رییس‌جمهور گفت: نگاه مشترک همه ما این است که پیشرفت، موجب رفاه مردم شود و گره از مشکلات آن‌ها برطرف شود و بارها عرض کردیم و باز هم تاکید می‌کنیم که انتظار مردم از مسئولان و نمایندگان در دولت آن است که به متن بپردازند و از حاشیه‌ها پرهیز کنند. رییسی افزود: متن، عبارت از گره‌گشایی و خدمت به مردم و رشد زندگی آن‌ها در همه حوزه‌ها است.

در سه ماهه اول امسال، بالای ۷ درصد رشد داشته‌ایم

رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: امروز نرخ بیکاری، ۷.۹ درصد است که نشان از کاهش آمار بیکاری است و ۸۵۰ هزار شغل در ۶ ماهه اخیر ایجاد شده است؛ البته موضوع بیکاری افراد تحصیل‌کرده و ایجاد کار برای آن‌ها، مورد توجه ویژه است. رییسی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند باید شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ کیفی و کمی، افزایش پیدا کنند که امروز باید بگوییم از ۵۰۰۰ عدد قبلی، به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال رسیده‌ایم؛ صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: هر جا که سفر می‌کنیم، در کنارش یک نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان را مشاهده می‌کنیم و این شرکت‌ها تولیدات خود را عرضه می‌کنند و مشتری محصولات شرکت‌های داخلی ما در دنیا بسیار زیاد شده است و رغبت خوبی به آن‌ها وجود دارد. رییس‌جمهور اضافه کرد: سهم جمهوری اسلامی در تجارت منطقه که به صورت متقابل با کشورها صورت می‌گیرد، افزایش یافته است.

رییس‌جمهور ادامه داد: چون بخش بودجه را توضیح می‌دهیم، لازم است آمارهای اقتصادی هم داده شود؛ از طرفی در بخش مسکن و شهرسازی و کریدورها و مسیرهای جاده‌ای شمال به جنوب و شرق و غرب، شبانه روز در جهت توسعه آن‌ها گام‌های بلندی برداشته شده است. وی ادامه داد: به برخی از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۳ اشاره می‌کنم. در این بودجه علاوه بر نگاه واقعی و انطباق با برنامه هفتم تلاش کرده‌ایم که گام‌هایی در جهت رفع ناترازی‌ها برداشته شود؛ لذا ناترازی بانک‌ها و انرژی و سایر حوزه‌ها، در حال برطرف شدن است.

رییسی گفت: از سویی، اصلاح ساختار بودجه و انضباط مالی که در دستور دستگاه کار دولت بوده و هست و در جهت انضباط مالی تشکیل حساب واحد خزانه صورت گرفته که عملیاتی و اجرایی می‌شود که گام بزرگی که در قانون است. رییس قوه اجرایی گفت: با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست ابلاغی است، برنامه‌ریزی کردیم؛ به گونه‌ای که در سه ماهه اول ۱۴۰۲، آمار رشد اقتصادی ما نشان‌دهنده رشد بالای ۷ درصدی است.

رییس‌جمهور با اشاره به پایه‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ افزود: هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد بلکه آنچه در این بودجه مورد توجه قرار گرفته، جلوگیری از فرار مالیاتی و احقاق حقوق حقه دولت و مردم است. وی با اشاره به مسئله متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان، ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان، همواره در دستور کار دولت بوده و در بودجه ۱۴۰۳ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

باید تلاش‌های بیشتری جهت کاهش وابستگی به نفت انجام شود

رییسی کاهش وابستگی دولت به نفت را از موضوعات مورد توجه دولت دانست و گفت: همواره تلاش کردیم این وابستگی را کاهش دهیم و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، ۹ واحد درصد کاهش وابستگی وجود دارد که باید تلاش‌های بیشتری جهت کاهش وابستگی به نفت انجام شود.

وی با بیان اینکه کسری تراز عملیاتی هم حتماً در بودجه مورد توجه قرار گرفته و اصلاحاتی در این‌باره انجام شده است، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش کردیم احکام دائمی در بودجه آورده نشود و تلاش شد تا آنچه شأن بودجه‌ای دارد، در بودجه سال آینده گنجانده شود. وی ضمن تشکر از تلاش‌های نمایندگان در بررسی و تصویب برنامه هفتم، تاکید کرد: ان‌شاءالله با تلاش شما نمایندگان محترم، بودجه سال ۱۴۰۳ نیز با دقت و سرعت تصویب شود.

رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: حتماً پیگیری‌های نمایندگان، در اجرای دقیق و صریح قانون تأثیر دارد اما پیگیری‌ها نباید شجاعت مدیران را بگیرد چراکه شرط موفقیت یک مدیر آن است که با شجاعت و جسارت، قانون را اجرایی و موانع را برطرف کند.

وی اضافه کرد: اگر نظارت و اجرا به موقع و در راستای یکدیگر انجام شوند، در رفاه اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم عزیز تأثیر گذار خواهد بود. رییسی افزود: نباید اجازه دهیم امور، متوقف و متزلزل شوند لذا باید با جدیت و قاطعیت کارها را دنبال کرد تا گام‌های برداشته‌نشده و یا عقب‌ماندگی‌هایی که در کشور وجود دارد، جبران شوند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امام راحل و شهید بزرگوار حاج‌قاسم سلیمانی مقوله «ما می‌توانیم» را به ما آموختند، تصریح کرد: حتماً ظرفیت‌های کشور، نیروی انسانی کارآمد و … می‌تواند بسیاری از این گره‌ها را باز کند. رییس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با رییس‌جمهور کوبا، گفت: در این دیدار، رییس‌جمهور کوبا گفت که من در شگفتم چگونه کشوری با این همه تهدید و تحریم، این میزان پیشرفت داشته است.

برنامه دولت برای بازدید رؤسای کشورهای خارجی از پارک‌های علم و فناوری ایران

وی با بیان اینکه به وزیر امور خارجه تاکید داشته‌ام در سفر رؤسای جمهور، نخست وزیران و میهمانان جمهوری اسلامی ایران، برنامه بازدید از پارک‌های علم و فناوری حتماً انجام شود تا مشخص شود که کشور در این شرایط چه جایگاهی دارد، افزود: علی‌رغم تنگناهایی که دشمن برای کشور ایجاد کرده، شاهد پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف هستیم.

رییس‌جمهور با اشاره به جلسه روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی با رییس‌جمهور کوبا نیز تصریح کرد: بنده از محبت رهبر معظم انقلاب اسلامی بابت حمایت‌ها و هدایت‌هایشان از دولت و نهادها تشکر می‌کنم؛ ایشان روز گذشته فرمودند که دولت سیزدهم، دولت کار و فعالیت است و امیدوارم این قراردادها و اسناد بین دو کشور اجرایی شوند.

رییسی گفت: این برای دولت افتخار است که رهبر انقلاب، صفت کار و فعالیت را به ما دادند؛ تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شده و مشکلات حل شوند. ان‌شاءالله با همکاری دولت و مجلس، کارها به گونه‌ای پیش بروند که هم خداوند و هم مردم راضی باشند.