هماهنگی میان اجزای زیست‌بوم نوآوری مانع مهاجرت نخبگان می‌شود
هماهنگی میان اجزای زیست‌بوم نوآوری مانع مهاجرت نخبگان می‌شود
رییس صندوق نوآوری، فناوری و شکوفایی کشور گفت: هماهنگی میان اجزای زیست بوم نوآوری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری می کند.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر، محمدصادق خیاطیان، پیش از ظهر چهارشنبه در سومین همایش انجمن‌های علمی پارک‌های علم و فناوری و سازمان‌های نوآور اظهار کرد: زمانی که در مورد اکوسیستم طبیعی صحبت می‌شود، طبیعتاً این زیست‌بوم بازیگرانی دارند که با یکدیگر تعامل دارند و این موضوع در مورد زیست‌بوم نوآوری نیز وجود دارد.

وی افزود: موضوع مهمی که در زیست‌بوم نوآوری وجود دارد، رشد است به‌نحوی‌که اگر جهشی برای تعدادی از شرکت‌ها ایجاد می‌شود، اجزای دیگر زیست‌بوم مجبور به رشد هستند و اگر به‌اندازه شرکت رشد یافته، رشد نکنند در نهایت حذف می‌شوند.

خیاطیان با طرح این سوال که آیا واقعاً توانسته‌ایم پارک نوآور داشته باشیم، عنوان کرد: همچنان برخی پارک‌های علم و فناوری دنبال دریافت تسهیلات و زمین هستند و نتوانسته‌اند همپای دیگر اجزای اکوسیستم نوآوری رشد کنند و متأسفانه مهم‌ترین کارکرد پارک‌های علم و فناوری که بحث راهنمایی و هدایت است در پارک‌های علم و فناوری به‌صورت کامل به وقوع نپیوسته و به همین علت در بسیاری از زمینه‌ها دچار مشکل هستیم.

رئیس صندوق نوآوری، فناوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه در صندوق نوآوری، فناوری و شکوفایی متوجه شده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم به بودجه‌های دولتی اکتفا کنیم؛ زیرا دولت و شرکت‌های دانش‌بنیان هر دو رشد کرده‌اند، عنوان کرد: ساماندهی موضوع مالیات بر اساس تأکید شخص رئیس‌جمهور شامل شرکت‌های دانش‌بنیان که در قانون آمده، نمی‌شود و امیدواریم این موضوع در تدوین قانون نیز لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری‌ها در صندوق نوآوری و فناوری و شکوفایی به سمت روش‌های دیگر جذب بودجه و اعتبارات است، تصریح کرد: عوامل کششی خارجی با ایجاد انگیزه‌های متعدد در حال جذب نخبگان کشور هستند؛ ولی در این زمینه تجربه‌های موفقی وجود دارد که نشان داده است که اگر منسجم و با برنامه عمل کنیم، می‌توانیم مانع مهاجرت نخبگان شویم و حتی می‌توانیم شاهد مهاجرت معکوس باشیم.

خیاطیان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی در سطح کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر