پایان انتظار ۱۹ ساله سدّ «قزقلعه‌سی»
پایان انتظار ۱۹ ساله سدّ «قزقلعه‌سی»
سد تنظیمی و انحرافی قیزقلعه‌سی با تامین حقابه ایران به مقدار یک میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، قرار است سالانه ۴۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه در محل سد تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشورمان کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری «آناج»،سد قیز قلعه از جمله پروژه‌هایی است که دهه فجر امسال و به احتمال زیاد با حضور رئیس‌جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان بعد از  ۱۹ سال افتتاح خواهد شد. عملیات ساخت این سد بزرگ و مهم از سال ۱۳۸۵ آغاز شده بود.

این سد که بر روی رودخانه ارس احداث شده است، توان تامین ۲ میلیارد مترمکعب آب را فراهم می‌آورد که سهم هر کدام از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان ۵۰ درصد خواهد بود؛ چنان‌که طول تاج سد قیز‌قلعه‌سی ۸۴۳ متر، ارتفاع از پی ۳۷ متر و گنجایش مخزن آن ۶۲ میلیون  مترمکعب است.

سد تنظیمی و انحرافی قیزقلعه‌سی با تامین حقابه ایران به مقدار یک میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، قرار است سالانه ۴۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه در محل سد  تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشورمان کمک کند.

حجم و ظرفیت مخزن سد مزبور ۶۵ میلیون مترمکعب است که در فاصله ۱۲ کیلومتری پائین دست سد خداآفرین و ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز با هزینه و سرمایه گذاری ایران ساخته شده است. این سد اراضی کشاورزی و باغی استان آذربایجان شرقی و اردبیل را به صورت آبیاری پیشرفته زیر پوشش قرار خواهد داد.

بهره‌برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این ۲ استان خواهد شد.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، در این خصوص می‌گوید: توان آبرسانی زیر فشار به ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار را خواهد داشت؛ میزان اشتغال زایی سد قیزقلعه‌سی در حوزه‌های کشاورزی، خدماتی و نیرو ۸۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، سدّ قزقلعه‌سی را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در آستانه افتتاح خواند و یادآور شد: این پروژه‌ با سرمایه‌گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در طول ۱۹ سال گذشته سرمایه‌گذاری شده و الان آماده افتتاح است، البته قرار بود با حضور دو رئیس‌جمهوری ایران و آذربایجان افتتاح می‌شود؛ البته ۲۰ روز است از طریق وزارت امورخارجه اعلام آمادگی جهت برگزاری آئین افتتاح اعلام کرده‌ایم.

  • منبع خبر : خبرگزاری آناج