کاهش ۷۳ درصدی روان آبها در آذربایجان شرقی
کاهش ۷۳ درصدی روان آبها در آذربایجان شرقی
مدیرعامل آب منطقه آذربایجان شرقی گفت: به علت کاهش میزان بارش در استان و تبدیل نشدن به روان آبها، میزان روان آب در استان در درازمدت ۷۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش صدای بناب به نقل از  خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده به مناسبت هفته صرفه جویی در جمع خبرنگاران گفت: در سال آبی جاری حدود ۲۳۹ میلی متر بارش داشتیم که در درازمدت ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بیشترین بارش در شهر ترکمانچای با ۳۱۳ میلی متر و کمترین بارش در شهرستان اسکو با ۱۵۶ میلی متر بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه مخازن ۱۰ سد بزرگ استان ۲۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد گفت: امسال ۲۷۳ میلیون مترمکعب ذخیره آب در این سد‌ها اتفاق افتاده که سال گذشته میزان ذخیره آب ۳۴۱ میلیون مترمکعب بود.

وی یادآور شد: در مجموع ظرفیت سد‌های استان ۵۷۶ میلیون مترمکعب است و تقریبا ۴۶ درصد مخازن سد‌ها پر شده است.
غفارزاده با ابراز نگرانی در خصوص تامین آب شرب شهر تبریز در روز‌های پیک سال گفت: سد نهند اتفاق که قسمتی از آب شرب تبریز را تامین می‌کند هم اکنون سه میلیون ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد و باید با برخی تمهیدات و کار‌های اجرایی این کمبود رفع شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با تاکید بر مدیریت مصرف آب در روز‌های پیک سال خاطرنشان کرد: اگر در تبریز فقط ۱۰ درصد صرفه‌جویی و مدیریت آب شود، می‌توان این کمبود آب را مدیریت کرد و ایام پیک مصرف را بدون قطعی سپری کرد.

غفارزاده همچنین از بازگشت ۱۵۰۰ هکتار از اراضی زیر آب رفته حاشیه رود ارس با ساحل سازی خبر داد.

وی افزود: در ۹۰ کیلومتر از ۲۵۰ کیلومتر مرز مشترک استان با جمهوری آذربایجان، شیب عرضی رودخانه ارس باعث شستشوی خاک‌های ایران و به زیر آب رفتن خاک‌ها و کاهش خاک جمهوری اسلامی شده بود که در راستای جلوگیری از کاستن خاک جمهوری اسلامی، برای ۶۰ کیلومتر از آن، ساحل سازی شده و برای ۳۰ کیلومتر دیگر نیز انجام می‌شود.

وی همچنین به دستاورد‌های سفر نخست ریاست جمهوری به استان در بخش آب اشاره و اظهار کرد: مبلغ ۳۶۵۰ میلیارد تومان به ۱۱ طرح نیمه تمام آبی استان در این سفر مصوب شد که ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای سال نخست تحقق یافت که ۹۰ درصد هم به صورت نقدی تخصیص یافته و همه طرح‌ها فعال شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که طی یک سال اخیر ۱۸ طرح آبی در استان به اتمام رسید، گفت: مقرر بود ۳ هزارهکتار شبکه پایاب در سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد که در مجموع حدود ۴۵۰۰ هکتار معادل ۱.۵ برابر برنامه مصوب اجرایی شد.