امسال سیم‌کارت ارزان در اختیار زائران اربعین قرار می‌گیرد / تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف / ساماندهی فیلترشکن‌ها معتقدیم راهکار جمع آوری آن صرفاً فنی نیست / با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد
امسال سیم‌کارت ارزان در اختیار زائران اربعین قرار می‌گیرد / تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف / ساماندهی فیلترشکن‌ها معتقدیم راهکار جمع آوری آن صرفاً فنی نیست / با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد
وزیر ارتباطات گفت: امسال هم سیم کارت‌ و اینترنت عراقی و هم رومینگ اپراتورهای ایرانی ارزان‌تر و با کیفیت تر از سال گذشته در اختیار زائران اربعین قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل ازخبرگزای مهر، عیسی زارع پور در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکارهای مجازی، گفت: با تلاشی که همکاران ما انجام دادند و با تعامل خوب وزیر ارتباطات عراق، سیم‌کارت‌های عراقی، اینترنت عراقی و رومینگ اپراتورهای داخلی امسال ارزان‌تر و با کیفیت‌تر نسبت به سال گذشته در اختیار زائران اربعین قرار خواهد گرفت.

تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ما در دو سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف انجام دادیم؛ در چهار لایه دسترسی، تجمیع شبکه‌های استانی و شهری، شبکه مادر مخابراتی و دروازه‌های ورودی اینترنت به کشور اقدامات زیادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در لایه ورودی اینترنت کشور در دو سال گذشته سعی کردیم منابع ورودی را تنوع داده و میزان اینترنت ورودی را بیش از دو برابر نیاز کشور تأمین کنیم، تصریح کرد: اکنون بیش از دو برابر منابع کشور ظرفیت داریم. در لایه هسته مادر از ابتدای دولت تا به امروز ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر اینترنت کشور با اتکا به تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی اضافه شده و تا پایان سال این ظرفیت دو برابر و تا پایان دولت به سه برابر خواهد رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تعداد قطعی‌ها و تعداد لینک‌های اشباع کاهش پیدا کرده است، گفت: برای ترافیک داخلی نقاط تبادل ترافیک داریم که از ابتدای دولت این نقاط توسعه پیدا کرده و بیش از سه برابر افزایش یافته است. در لایه تجمیع تلاش‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست.

وی افزود: تلاش می‌کنیم یک حرکت جهشی برای توسعه نسل پنجم اینترنت تلفن همراه در کشور اتفاق خواهد افتاد. در حوزه ارتباطات ثابت مهم‌ترین پروژه‌ای که دنبال می‌کنیم، پروژه ملی فیبر نوری است که قریب به ۱۰ سال پیش باید آغاز می‌شد که در تلاش هستیم تا ظرف سه سال این امکان را فراهم کنیم.

ساماندهی فیلترشکن‌ها معتقدیم راهکار جمع آوری آن صرفاً فنی نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: درباره ساماندهی فیلترشکن‌ها معتقدیم راهکار جمع آوری آن صرفاً فنی نیست و مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که بنده آن را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم خواهم کرد. معتقدم ما می‌توانیم بساط فیلترشکن فروشی‌ را جمع کنیم. چند اقدام برای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن‌ها می‌توان انجام داد که اولین کار این است که ما باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام دهیم که در گذشته به دلایل غیرامنیتی انجام شده است.

با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد

وی ادامه داد: ما در مدت اخیر با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند، مواجهیم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین‌المللی است. حملات سایبری در سال‌های اخیر افزایش یافته و حملات هدفمند به زیرساخت‌ها بیش از ۲۰ برابر شده است، البته همکارانم بخش زیادی از این حملات را دفع کرده اند، اما حتی بخش کوچکی از این موضوعات مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند.

زارع پور بیان کرد: موضوع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیز موضوع مهم ماست و در این دولت بیش از ۶۲ درصد پیشرفت داشته است و در همین دولت کار به سرانجام می‌رسد که یکی از زیرساخت‌های اصلی آن توسعه فیبر نوری است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر