راهکار تحقق رشد تولید بدون تورم ارتقای بهره‌وری دانش‌بنیان‌ها است
راهکار تحقق رشد تولید بدون تورم ارتقای بهره‌وری دانش‌بنیان‌ها است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور بر ضرورت ارتقای بهره‌وری به ویژه در دستگاه‌ها به کمک نوآوری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد تولید و مهار تورم تاکید کرد.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان، روح الله دهقانی، صبح امروز در همایش ملی رشد تولید و مهار تورم با الگو و نقشه راه حکمرانی دانش بنیان در سطح منطقه که با مشارکت وزارت نفت و کانون تولیدکنندگان صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان و با حضور اوجی، وزیر نفت و علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیش از یکصد شرکت دانش‌بنیان برگزار شد بر ضرورت افزایش بهره‌وری به عنوان تنها راهکار افزایش تولید توأم با عدم افزایش تورم تاکید کرد.

وی گفت: برای افزایش تولید راه‌های مختلفی داریم از جمله اینکه مواد اولیه وارد کنیم، وام بدهیم و … که جزو روش‌های سنتی برای افزایش تولید است اما روش‌های سنتی و استاندارد برای افزایش تولید در کشور ما عموماً تورم‌زا هستند. مثلاً افزایش تولید با افزایش تعداد کارخانه‌ها و حجم تولید عمدتاً به تورم می‌انجامد، اما آنچه که باید الگوی مهار تورم فرار گیرد، افزایش بهره‌وری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری به درستی و دقت بر ضرورت افزایش تولید بدون افزایش تورم و از سوی دیگر بر اهمیت نقش‌آفرینی دانش‌بنیان ها در این عرصه تاکید دارند، افزود: دقت در بیانات، تأکیدات و رویکردهای مقام معظم رهبری طی بیست سال گذشته و نام‌گذاری سال‌های مختلف به وضوح نشان دهنده وجود یک منطق بالادستی و جریان مشخص رهبری برای رسیدن به یک نقطه روشن است. به ویژه شعارهای دهه اخیر که عمدتاً رویکرد اقتصادی دارند.

دهقانی با بیان این‌که مهم‌ترین نیاز برای افزایش تولید بدون تورم، افزایش بهره‌وری است: تنها سرمایه‌گذاری که تورم ایجاد نخواهد کرد افزایش بهره وری است. آنچه که سطح بهره وری را مشخص می‌کند صرفاً فناوری است. موتور جیمز وات در زمان خودش، یک موتور بهره ور بود اما اکنون این موتور در شمار تولیدات بهره ور نیست. موضوعی که نشان می‌دهد بهره وری، امری قیاسی و نسبی است.

به گفته وی اگر بپذیریم تنها راه بهره وری توسعه فناوری است، نگاهمان از یک موضوع تشریفاتی و لوکس به فناوری و اقتصاد دانش بنیان به یک موضوع ضروری و محوری تغییر می‌کند و به تبع آن دستگاه‌ها هم این موضوع را نه یک موضوع غیر اولویت دار بلکه یک ضرورت حیاتی می‌دانند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با تاکید بر اینکه فناوری مد نظر در ارتقای بهره‌وری محدود به فناوری‌های سخت افزاری و تجهیزات پیشرفته نیست عنوان کرد: فناوری در تمامی بخش‌های چرخه تولید، عرضه، فروش و فناوری‌های تکنیکی در این زمره قرار دارند. گاهی در نگاه به فناوری دچار کوررنگی می‌شویم و صرفاً فناوری‌های سخت را فناوری می‌بینیم در حالی که مدیریت، تأمین مالی و توزیع و سایر حوزه‌ها نیز فناوری هستند.

وی با اشاره به ضرورت حل معضل بهره وری در دستگاه‌های دولتی افزود: باور نمی‌کنم تحقیق به معنای دقیق آن در هیچ کجا جز بخش خصوصی واقعی و معنادار باشد. بخش خصوصی مدام با تحقیق و پژوهش به دنبال این است که افزای بهره وری بدهد و مجموعه‌های دولتی باید به سمت ارتقای بهره‌وری بروند و باید در گام نخست نظام پاداش و تشویق و روندهای پیچیده اداری را اصلاح کنند.

دهقانی گفت: اگر می‌خواهیم ارتقای بهره وری را تحقق ببخشیم باید به سراغ بخش‌های دولتی برویم و در سازمان‌ها و دستگاهی دولتی نیز باید اول به سراغ اصلاح ساختار سازمان‌ها و تحول در رویکرد پیچیده و بروکراتیک دولتی برود. ما در حالی ۰.۸ درصد سهم تحقیق و توسعه داریم که تنها ۰.۲ درصد آن واقعی است و بقیه همین حمایت‌های معمول است.

وی افزود: باید سهم تحقیق و توسعه را در دستگاه‌ها افزایش دهیم. قانون جهش تولید دانش بنیان یک قانون مترقی است که به خوبی ابزارها را برای ارتقای سهم دستگاه‌ها از تحقیق و توسعه مورد توجه قرار داده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با بیان اینکه رقابت تنها بر محور فناوری و نواوری اتفاق می‌افتد و نوآوری فناورانه شرکت‌ها است که برتری و موفقیت را تحقق می بخشد، ادامه داد: دنیای امروز در میدان فناوری رقابت می‌کند و باید با نگاه به آینده و رویکرد حکیمانه، توسعه فناوری‌های آینده مدنظر باشد تا در سال‌های آینده در فناوری‌هایی که سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده هستند از قافله پیشرفت عقب نمانیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر