مدیریت بحران کشور هوشمند می‌شود
مدیریت بحران کشور هوشمند می‌شود
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به دنبال ایجاد سازمانی هوشمند در مدیریت بحران‌ها و مخاطرات هستیم تا با اطلاعات کافی و با نظم بیشتری در مخاطرات احتمالی اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای بناب به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد حسن نامی عصر سه‌شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران تبریزی اظهار کرد: در این سازمان هوشمند که لایه‌های مختلفی دارد اطلاعات فردی و اینکه در کجای ایران زندگی می‌کند موجود خواهد بود و تمامی اطلاعات اعم از آمار تخریب، پیشگیری و بازتوانی به راحتی در دسترس خواهد بود.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌ها باید در این سازمان هوشمند باید اطلاعات را بارگذاری کنند و همه این اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود.

نامی به دستکاری‌های بشر در طبیعت اشاره کرد و گفت: بحران‌های زیادی پیش رو خواهیم داشت مگر اینکه بر روی امر پیشگیری کار کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی به مهم‌ترین مخاطرات طبیعی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: سیلاب، زلزله، رانش زمین، فرونشست زمین و آتش سوزی از جمله مخاطراتی هستند که جوامع را تهدید می‌کنند در دو دهه گذشته سیلاب و زلزله بیشترین آسیب‌ها را به کشور وارد کرده است.

وی اضافه کرد: با ساده‌ترین روش‌ها می‌توان از وقوع این مخاطرات جلوگیری کرد به عنوان مثال در مورد سیلاب می‌توانیم با آبخیزداری در بالا دست از قدرت سیل بکاهیم.

نامی با بیان اینکه از ۶۰۹ دشت موجود در کشور ۵۹ دشت به دلیل پایین رفتن آب‌های زیرزمینی در خط قرمز قرار گرفته‌اند گفت: آبخیزداری می‌تواند از وقوع خطرات احتمالی آینده در این راستا جلوگیری کند.

قرار گرفتن ۶۸ درصد ایران روی گسل زلزله

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۶۸ درصد کشور یا روی گسل یا کنار گسل هستند و در مطالعاتی که در ۲۲۰ سال گذشته انجام شده ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر در کشور رخ داده است که آخر مورد آن ۷.۸ ریشتر قدرت داشته است.

نامی گفت : تنها راه مقابله با زلزله با توجه به مطالعاتی که انجام شده مقاوم سازی ساختمان‌ها برای زلزله‌های تا هشت ریشتر است.

وی همچنین از تصویب آیین نامه نحوه ورود نیروهای مسلح در مواقع بحرانی در دولت اشاره کرد و گفت: این آیین نامه در دولت در حال تصویب نهایی است.

نامی همچنین بر اهمیت آموزش در مواقع بحرانی تاکید کرد و گفت: در زلزله خوی شاهد بودیم که بسیاری از افرادی که آسیب دیدند نه در اثر زلزله بلکه به خاطر فرار از زلزله دچار آسیب شده بودند که اگر آموزش‌ها در این ارتباط درست بود این اتفاق نمی‌افتاد.

موافق شکل گیری سازمان مدیریت منطقه‌ای و بین‌المللی بحران هستیم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جلسات و نشست‌های خود با سازمان‌های مختلف بین المللی گفت: موافق تشکیل سازمان مدیریت منطقه‌ای یا بین المللی بحران هستیم تا در بحران‌هایی که همه جوامع و بشر را تهدید می‌کند اقدام مشترک و هماهنگ صورت گیرد.

نامی گفت: امروز آتش سوزی جنگل‌ها تهدیدی برای همه مردم جهان است و حفظ فضای سبز ضروری است و و در ایران نیز برای حفظ فضای سبز موجود سالانه حداقل باید ۷۵۰ هزار هکتار جنگلکاری شود.

وی در مورد تجهیز استان‌های کشور به ماشین آلات مورد نیاز و به روز گفت: ۸ قرارگاه مرکزی در استان‌ها تشکیل دادیم که آذربایجان شرقی یکی از آنهاست و با تجهیز این استان، آذربایجان شرقی به عنوان استان معین در مواقع بحرانی وارد عمل خواهد شد.

نامی ادامه داد البته برای دریافت مجوز برای خرید تجهیزات لازم که بیشترشان خارجی هستند با دولت در حال رایزنی هستیم تا کمبودها در این زمینه را جبران کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا