کاهش همزمان نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی نشان از رونق بازار کار دارد
کاهش همزمان نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی نشان از رونق بازار کار دارد
معاون اشتغال وزارت کار با بیان این که کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در دولت سیزدهم نشان از رونق بازار کار دارد، گفت: بزودی خبرهای خوبی در حوزه اقدامات صورت گرفته برای اشتغال جوانان فارغ التحصیل ارائه می‌دهیم.

به گزارش صدای بناب به نقل از خبرگزاری تسنیم؛‌بعد از اینکه رکود کاهش نرخ بیکاری در چندین مرحله در دولت سیزدهم رقم خورد, برخی به نقد آمارهای دولت پرداختند و اعلام کردند که ایجاد اشتغال در کشور با کیفیت نیست و مشکلات حوزه اشتغال حل نشده است.

محمود کریمی بیرانوند,‌معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در دولت سیزدهم نشان از رونق بازار کار دارد، گفت: آمار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد وضعیت بازار کار رو به بهبود است، اما برخی رسانه‌ها تلاش دارند خبر شیرین کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی می‌توان رونق بازار کار را تایید کرد که نرخ بیکاری کاهشی و نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی باشد. اگر کاهش نرخ بیکاری متاثر از کاهش مشارکت اقتصادی باشد نمی‌توان آن را خیلی قابل توجه دانست.

معاون وزیر کار گفت: هیچ گزاره آماری، تحلیلی و کارشناسی وجود ندارد که بیانگر بدتر شدن وضعیت بازار کار در دولت سیزدهم باشد اما برخی رسانه‌ها بی‌انصافانه خبر کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کردند

کریمی بیرانوند تصریح کرد: کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی اتفاقی است که در سه فصل سال ۱۴۰۲رخ داده و کاهش نرخ بیکاری در سه فصل سال جاری هم‌راستا با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است. این کاهش نرخ بیکاری نشان از رونق بازار کار دارد و به‌هیچ شکل نمی‌توان گفت این کاهش نرخ بیکاری متاثر از خروج نیروی کار است.

وی با بیان اینکه خالص اشتغال ایجادی در کل سال ۱۴۰۱نیز مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: فصل بهار ۱۴۰۲تعداد ۷۲۸هزار نفر خالص اشتغال ایجادی داشتیم که در تابستان به ۹۰۷هزار نفر رسید. آخرین آمار مربوط به فصل پاییز، حکایت از ۷۰۶هزار اشتغال ایجادی دارد.

به گزارش تسنیم؛‌همین چند سال قبل  اگر درباره شغل کاذب صحبت به میان می‌آمد، پای مشاغلی به میان می‌آمد که اصطلاحاً به آن شغل زیر زمینی، به معنای غیر استاندارد و غیر قابل ردیابی گفته می‌شد. اما امروز شغل‌هایی وجود دارند که بیشتر در دوراهی کاذب بودن و نبودن، رسمی بودن و نبودن، یا زیرزمینی بودن و نبودن قرار دارند.یکی از این شغل ها تاکسی های اینترنتی هستند.

بیرانوند با اشاره به بحث گسترش شغل درحوزه تاکسی‌های اینترنتی و مشکل بیمه نشدن برای بخشی از این شاغلین گفت: باید قبل از بررسی این موضوع به این توجه کرد که تاکسی اینترنتی در نظام بازار کار ایران یک «شغل مکمل» تلقی می‌شود و تعداد کسانی که در این حوزه شغل اصلی‌شان رانندگی تاکسی است، کمتر از کسانی است که این کار را به عنوان شغل دوم یا شغل مکمل دوران استراحت خود انتخاب کردند. در مورد این افراد نیز فعلاً بیمه شدن به صورت اختیاری است.

معاون وزیر کار بیان کرد: با وجود مطالب مطرح شده درباره شکل توسعه اشتغال در کشور، این توسعه به نحوی نبوده که کیفیت شغل افت کند زیرا تعداد بیمه‌شدگان ناشی از روابط کارگری و کارفرمایی در کشور افزایشی بوده و همزمان تعداد نیروی تعدیل شده واحدها نیز در سالی که گذشت، کاهشی بوده است.

وی افزود: ما در زمینه کمیت ایجاد شغل به سطح متعارف رسیده و از مرحله ایجاد خود شغل عبور کردیم و مسئله ما امروزه کیفیت شغل است. مسئله شکل شغل باعث شده امروز اصلی‌ترین چالش و دغدغه ما بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد که در هر موقعیت شغلی تمایل به کار ندارند و حاضر نیستند با هر شرایطی شاغل شده و انتظارات خاصی از بازار کار دارند.

بیرانوند در حوزه مسئله بیکاری افراد خبره، نیمه ماهر و فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: ما در آسیب‌شناسی این چالش که در شورای عالی اشتغال کشور بررسی شده است، می‌گوییم این چالش نه فقط اقتصادی است و نه فقط فرهنگی، بلکه ترکیبی از بسیاری از عوامل است. بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما این مشکل را دارند که در دوران تحصیل مهارت معطوف به بازار کار را دریافت نکرده و مشکل مهارت دارند. بخشی از این فارغ التحصیلان کمبود انگیزه کار و امید به بازار کار دارند. بخش دیگری از این فارغ التحصیلان بیکار ما نیز مسئله انتظارات مالی و حقوق را دارند. این چالش ابعاد مختلف دارد و ما نباید با آن صرفا با یک سیاست یک‌سویه مواجه شویم.

معاون وزیر کار در زمینه مشوق‌های دولت در زمینه دعوت نیروی کار تحصیل‌کرده دانشگاهی و ماهر و نخبه به بازار کار گفت: مسئله افزایش امتیازات مالی و مزد به تنهایی نمی‌تواند این چالش را برطرف کند. از طرف دیگر، افزایش انگیزه و مهارت نیز به تنهایی این مشکل را رفع می‌کنند، بلکه باید یک مجموعه از سیاست‌ها در این زمینه اتخاذ شود که در این زمینه شورای عالی اشتغال ورود کرده است. ما باید یک پکیج فرهنگی، مهارتی، اقتصادی و اجتماعی برای حل معضل بیکاری فارغ التحصیلان تدارک ببینیم.

وی با بیان اینکه بزودی خبرهای خوبی در حوزه اقدامات صورت گرفته و تدابیر اخذ شده در حوزه بیکاری جوانان فارغ التحصیل ارائه می‌دهیم اظهار داشت: گفت: مسئله‌ای که باعث می‌شود رضایت شغلی باعث بهبود وضعیت کشور در این زمینه شود، برداشتن تمرکز از روی کمیت شغل به سوی کیفیت شغل و نگاه کیفی به اشتغال ایجادی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم